EN | HU
Számlaszám: OTP Bank 11735005-20550806-00000000 Nemzetközi számlaszám: SWIFT kód (BIC) OTP VHUHB (IBAN) HU75 1173 5005 2055 0806 0000 0000

Mozgással az egészségért!


„ A sport nemcsak testnevelés, hanem a léleknek is a legnemesebb és legerőteljesebb nevelő eszköze. Egy sportcsapat a társadalomnak kicsinyített képe, a mérkőzés az életért való nemes küzdelem szimbóluma. Itt a játék alatt tanítja meg a sport az embert rövid idő alatt a legfontosabb polgári erényekre: összetartásra, az önfeláldozásra, az egyéni érdek teljes alárendelésére, a kitartásra, a tettrekészségre, a gyors elhatározásra, az önálló megítélésre, az abszolút tisztességre és mindenekelőtt a "fair play", a nemes küzdelem szabályaira.” 

(Szent Györgyi Albert, 1930) 


szegedi, Nobel-díjas kutató sportról szóló gondolatai pontosan leírják, miért is érzi fontosnak szolgáltatónk, hogy biztosítsa a gondoskodásában élő gyermekek sportolási, versenyzési lehetőségét. A mozgás óriási lehetőséget nyújt a szabadidőjük hasznos eltöltésére, ezért az élményprogramok, ezen belül is az aktív sportolás teljes ellátási területen elérhető számukra. 

A rendszeres mozgás többről szól, minthogy jól elfáradnak a gyerekek. Azon kívül, hogy minden gyerek szeret a kortársaival együtt, közösen mozogni, játszani, számtalan olyan pozitív hatása van, amely többek között a nevelési célunkat is elősegíti. Egyrészt gyermekkorban örömet, élményt biztosít, másrészt szerepet vállal abban, hogy felnőtt korára a társadalom értékes tagjává tudjon válni. A rendszeres sportolási lehetőség önállóságot, felelősségérzetet, döntési helyzeteket teremt folyamatosan, amit a nagybetűs életben, a későbbi munkavégzés során hasznosítani tud. Ezt szolgálják szervezett edzéseink és versenyeink a labdarúgás, úszás, atlétika, asztalitenisz, futás, kézilabda és röplabda sportágakban. 


 

A sport és az egészség kapcsolata 

A sport számtalan területen fejt ki még pozitív hatást. Például az egészséges életmód egyik legfontosabb alappillére. Edzés közben egyrészt elégetjük a zsírokat, cukrokat, adrenalint, melyek az elhízáson kívül bizony a stressz legfőbb okozói. Tehát oldja a stresszt, a feszültséget, az agressziót. Szerepe van a reziliencia fejlesztésében. Ez az a képesség, amikor a gyermek minél hamarabb vissza tudja nyerni eredeti, jó állapotát egy trauma vagy nehéz élethelyzet átélése után. A sok élmény, az öröm, a pozitív megerősítés mind jelen van sportolás közben, és ettől erős motivációt, bátorságot, kellő önbizalmat, szárnyakat kapnak a gyerekek. Egy olyan zónába kerülnek, amikor tényleg elszáll minden gondjuk, csak az adott sporttevékenységért léteznek, önfeledten belemerülnek a játékba, megszűnik az idő és teljes harmóniába kerülneönmagukkal. (flow élmény) 

Az örömmel végzett testmozgás hatására az agyban olyan kémiai anyagok szabadulnak fel, (dopamin), amelyek szükségesek az önmagunkkal való megelégedettséghez, nyugodtsághoz. Gyermekkorban a rendszeres sportolás és a minél többfajta sporttevékenység kipróbálása olyan impulzusokat, ingereket vált kiami serkenti az agyműködést, fejleszti a finommotorikát. Minél többet sportol valakiannál tekervényezettebb lesz az agy, így a befogadóképessége is megnő. Nem beszélve arról, hogy a megfelelő agyi működéshez mi az, ami elengedhetetlen? A táplálék, az oxigén, és a mozgás. Egy rendszeresen sportoló gyereknek sokkal kevesebb idő elég egy tananyag megtanulására, mint aki nem sportol.  

A mozgás segít az evés, és alvászavarok leküzdésében. A hiperaktív gyermek számára a rendszeres sport nem csupán az energia levezetésére szolgál, hanem fejlődik a mozgáskoordinációja, könnyebben beilleszkedik idegen csoportba.      

A személyiség fejlesztése a sport által                                    

mozgásnak a személyiség fejlesztésben betöltött funkciója sem vitatott. Egyrészt maga a sport, mint személyiségfejlődésben nélkülözhetetlen tényező, hisz igényli és lehetővé is teszi a sportoló fiatal öntevékenységét. Szabályok elfogadása a sport alapvető eleme. Amit szeret a gyerek, annak szabályait gyorsan elfogadja, hogy aztán élvezni tudja a játékot – így tanul meg befogadó lenni az életben adódó szabályokat illetően is. 

A sport szolgálja a mintakövetést, a példakép megtalálását. Ezért is tekintünk kiemelt feladatként az edzők, sportfoglalkozást vezetők kiválasztására. A személyi aspektusok tekintetében rendkívül jelentős tényező a gyermekek szempontjából az oktató személye és nevelési attitűdje. A szakemberek vagy edzők példamutatóan viselkednek, és értékeket közvetítenek. Ezt a mintát látja a sportoló, ezeket is tanulja meg. És ezek a személyiségjegyek áttevődnek a későbbiekben a civil életbe is. 

Az edzők szakmai felkészültsége mellett tehát nagy hangsúlyt fektetünk a személyiségük feltérképezésében, hisz szolgáltatónk nem eredmény centrikus, sokkal inkább gyermekközpontú szakembereket nevez ki a különböző sportszakágak trénerének 

További személyi aspektusok az edzőket illetően: 

  • Az oktató szakmai, módszertani ismeretei (szakmaiság, hitelesség) 
  • Az oktató külső tulajdonságai: megjelenése, hangszíne, hanghordozása, mimika, verbális és nonverbális specifikumok, szokások, viselkedés 
  • Az oktató belső tulajdonságai: türelem, megértés, empátia, szimpátia, elfogadás 

Edzőink, oktatóink között szerepelnek NB1-es, NB 2-es edzők, valamint magyar és Európa bajnok úszóoktatók is. 

Sportolás közben élményt, adunk, miközben fejlesztünk és nevelünk! 

Többek között ennek okán alakítottuk ki mind a nevelőszülő hálózatban, mind pedig a gyermekotthonokban élő gyermekeink részére a különböző sportolási lehetőségeket, amelyek a következők: 

A NEVELŐSZÜLŐHÁLÓZAT ÉS GYERMEKOTTHONOK SPORTÉLETRENDJE: 

Jelenleg 5 területi igazgatásban, 8 megyében építjük a gyerekek számára a sportéletet nevelőszülőhálózatoknak és gyermekotthonoknak egyarántBács – Kiskun megyében, Békés megyében, Csongrád megyében, Heves megyében, Jász – Nagykun – Szolnok megyében, Komárom – Esztergom megyében, Nógrád megyében, valamint Pest megyében. 

Az egyik legnépszerűbb sportág, LABDARÚGÁS: 

A futball csapatjáték, melyben megtanulható az együttműködés, egymás tiszteletben tartásán túl a pontosságot, szabályok elfogadását, követését is elsajátíthatják a gyerekek 

Az edzés lehetőségét nevelőszülői tanácsadói területenként alakítjuk ki a fiataloknak, heti 1-2 alkalommal. Tavasztól őszig szabadtéren, labdarúgópályán, télen pedig iskolák tornatermeiben történik a foglalkozás. Az edzésekhez sportágspecifikus edzőeszközöket biztosítunk.  

  • labda: korosztályoknak megfelelő méretű labdákkal történik a fejlesztés. Gyermekkorosztálynak 3-as labdával, serdülő korosztálynak 4-es labdával, ifjúsági korosztálynak pedig 5-ös labdával. 
  • koordinációs létra: a koordinációs létra egy olyan eszköz, amit a koordináció, a koncentráció, a ritmusérzék és a lábmunka gyorsaságának javítására használunk. „A szervezet érzékelő, ellenőrző és mozgásszabályozó rendszer-együtteseinek, összehangolt működését koordinációs képességeknek nevezzük. A koordinációs képességek adják a mozgástanulás hátterét" (Honfi 2011) 
  • jelzőbója: olyan eszköz, amely nagy jelentőséggel bír az egyensúlyfejlesztésben, a térérzékelés és a tájékozódás fejlesztésében.  
  • szlalomrúd: használata kiszélesíti az edzés repertoárt.  
  • jelzőtrikók: megkülönböztető szerepe van akár egymás elleni játék, vagy mérkőzésjáték közben.  

Kapcsolódás további divíziók munkájához 

A sportélet szimbiózisban él a pasztorációval, valamint az élménypedagógiával. E három terület szorosan egybefonódva szenzációs programokat kínál a gyerekek számára. Labdarúgó edzés során arányosan elosztva építjük fel a programot. Például labdarúgás pihenőidőben a pasztorációs kvízjáték, sok érdekes témában ad felvilágosítást a gyerekeknek. A szurkolóknak, vagy pihenő csapatoknak pedig az élményprogrammal biztosítjuk a szabadidejük hasznos eltöltését az edzés ideje alatt.  

Labdarúgó tornák szervezése az „ÉLJ ÉS JÁTSSZ BECSÜLETTEL!” Szlogenünk jegyében 

A sportesemények szervezése nagyon fontos szerepet tölt be a gyerekek életében. Jelentőségük az élményszerzésen át abban áll, hogy segíti a gyerekek sportágspecifikus elméleti és gyakorlati ismereteik elsajátítását, motorikus képességeik fejlesztését. Másrészt olyan személyes kompetenciákat fejleszt, melyek csak úgy alakulnak ki a gyerekek körében, ha ezeket ők is megélik, megtapasztalják a sportesemények során. 

 

A torna jelentős egyén csapatfejlesztő szerepe 

A tornára rendszeres edzésmunkával készülnek a gyerekek. Az edzések alkalmával az összeszokott, felkészült csapatok olykor a foglalkozás időtartama alatt barátságos mérkőzéseket játszanak egymás ellen vagy klubok, egyesületek utánpótlás és felnőtt csapataival. Ezeknek a felkészítő versenyeknek az a célja, hogy versenyszituációt modellálva készítsék fel a csapatokat az adott sportágban megrendezésre kerülő versenyekre. A barátságos mérkőzések során is van természetesen eredmény-, vagy pontszámítás, illetve ez alapján kihirdetett győztes. Ezeknek a mérkőzéseknek és versenyeknek azonban a célja a kapcsolattartás, illetve a figyelemfelhívás, az alkalmazkodás az idegen környezethez. Így tanulják meg a gyerekek, hogy az ellenfél nem ellenség. 

A versenyek tehát „életszituációt” modellálnak, hiszen a versenyeken a legjobbnak kell lenni küzdelem árán, pontosan, mint a „való életben”. A versenyek során azonban tét nélkül próbálhatjuk ki magunkat, illetve megtanulhatjuk azokat a személyes és szakmai kompetenciákat, kialakulhatnak azok a pozitív személyiségjegyek (küzdeni akarás, fair play, egyéni érdek alárendelése, kitartás, mások segítése stb.), melyek nélkülözhetetlenek lesznek a gyerekeink későbbi élete folyamán.  

A mérkőzések lebonyolítására olyan rendszert alakítottunk ki, hogy sok gólt szerezhessenek a játékosok, illetve egészségesen elfáradjanak. Ezek miatt a szempontok miatt fontos a terület nagysága, a kapuk mérete, a csapat létszáma a pályán játék közben, és a játékidő együttes összehangolása. 

labdarúgás szerepe a közösségépítésben 

A labdarúgó tornáknak nagy szerepe van a közösségépítésben, nemcsak játékosként, hanem szurkolóként is élvezet részt venni rajtukAz összetartozás érzését ébreszti fel a gyerekekben, fiatalokban, megkönnyíti a problémákkal való szembesülést. Az önbecsülése is javul annak, aki a nyerni tudó közösséghez kapcsolódik, az ünneplés rítusai, vagy a közös szurkolás a kedvenc csapatnaksegítenek feldolgozni a nehézségeket. A győzelem csökkenti a stresszt, egy pillanatra kiragadja a fiatalokat és az értük felelős szakembereket a mindennapok "mókuskerekéből", gondjaibólÉppen ezért gondozottjainkkal rendszeresen járunk szurkolni mind hazai pályán, mind pedig idegenben a Szeged Csanád Grosics Akadémiának. Ez által nagy szerepet játszik a foci az identitásukban is. Azonosulnak szeretett csapatukkal, és képesek már a meccs előtti naptól kezdve a meccs utáni napokig is a mérkőzésről beszélni. Evvel is elősegítve a gondolkodásuk pozitív irányba vezető útját.  

ÚSZÁS: 

Számos jelentős és tagadhatatlan előnye nagyon sokak által ismert. A test minden izmát foglalkoztatja és erősíti, az úszómozgás végzése közben egyszerre és alaposan megmozgatja. Jelentősen javítja a testtartást, a rehabilitációs folyamatoknál a legtöbbször ajánlott mozgástevékenység. Úszás közben az oxigén felvétel és felhasználás egyensúlyban van, ezért javul a tüdő, a szív és a keringési rendszer teljesítőképessége is. 

A víz ellenállása miatt lényegesen intenzívebb munka végezhető vízben végzett mozgásoknál, mint a szárazföldön. A felhajtóerő csökkenti a testre nehezedő súlyt, ezért megóvja az ízületeket. Ez az a sport, amit szabadidős elfoglaltságként, sporttevékenységként, vagy egészségügyi célból is lehet űzni. A kondicionális, koordinációs képességeket - kutatások által - bizonyítottan fejleszti, a ritmusérzék is javulhat a mozgás végzése közben. A rekreációs folyamatok egyik legfőbb eszköze lehet az úszás. Az úszásoktatás folyamata szakembert igénylő oktató-nevelői, pszichológiai, pedagógiai feladat, ezért nem mondhatjuk, hogy az úszás tudásával kizárólag testi egészségre tehetünk szert. Tipikusan az a sportág, amire tökéletesen illik a híres mondás, miszerint ha ép a testünk, akkor ép a lelkünk is. 

Úszásoktatás a teljes ellátási területen  

Szervezetünkben egyre több közösség terveznek kirándulásokat, nyaralást vizes programokkal egybekötve. strandok, és tavak látogatásához alapvető, hogy a gyermekek megfelelő vízbiztonsággal rendelkezzenek. Ezért fontos az úszásoktatás megszervezése a teljes ellátási területen.  

Ennek célja az alapvető vízbiztonság elnyerése, félelemérzet leküzdése, a mozgáskoordináció, térérzékelés és figyelem fejlesztése. – mindezt játékosan, változatos eszközökkel. Kezdetben elengedhetetlen az úszódeszka, színes korongok, botok használata. 

Szolgáltatónk biztosítja a gyerekek számára a jegyeket, eszközöket, az oktatást a teljes ellátási területen 

Úszóverseny szervezése: 

Azok számára, akik megtanultak és szeretnek úszni, úszóversenyeket szervezünk területenként, megyénként és országosan. 

Területenként igyekszünk úgy alakítani a sorsolásokat, versenyszámokat, hogy minden gyermekünk éremben részesüljön. Megyénként és országosan is a négy legjobb úszó képviseli a területét.  

Versenyszámok:  

  • gyorsúszás 
  • mellúszás 
  • hátúszás 
  • pillangóúszás 
  • váltó, vegyes váltó úszás 

ATLÉTIKA:  

Az atlétika is sok gyermeknek jelent örömöt. Fejleszti a sportoló motivációját, akaraterejét, kitartását, versenyszellemét, versenyzési kultúráját. 

Az atlétika számok a következők: 

  • kislabda hajítás 
  • távolugrás 
  • futás, váltó futás 
  • magasugrás 

Atlétikából is szervezünk területi, megyei, valamint országos versenyeket, ügyelve arra, hogy minden gyermekünk boldogan és motiváltan térhessen haza. 

ASZTALITENISZ: 

A pingpong összetett fizikai aktivitás, amely javítja többek közt a rugalmasságot, az erőt, a gyorsaságot, az állóképességet és a vérkeringést. Mivel a pingpongütő és a labda relatíve kicsi a „pályához” képest, a játékosoknak meg kell nyújtaniuk a kar-, láb- és hátizmaikat ahhoz, hogy megfelelően vissza tudják ütni. Ennek köszönhetően az említett izmok rugalmasabbá válnak. Ez a sport állandó koncentrációt igényel, így serkenti az agyműködést. A pingpongozás több izomcsoportot is erősít, különösen a has és a hát izmait az oldalirányba történő hajolgatások pedig az oldalsó hasizmot edzik. A kéz állandó munkája következtében fejlődnek a kar és a váll izmai. Az asztal körüli élénk mozgás következményeképp pedig erősödnek a lábizmok, illetve az ízületek. De edzi a belső szerveket is, például a szív- és az érrendszer izmait. A gyors légzés következtében nő a tüdőkapacitás, a pulzus növekedése pedig a szívet edzi. Pingpong edzéseket tartunk például Bácsalmáson, a Szent Ágota Gyermekvédelmi Szolgáltató saját tornatermében.  

Ebben a sportágban is szervezünk versenyeket területi, megyei, valamint országos szinten. 

A tornateremben a ping pong asztalok mellett megtalálhatók a csocsó asztalok, bordásfalak, bokszzsák, tollas pálya állítható fel, tornaszőnyegek, kondigépek, súlyzók, melyek szélesítik a különböző edzések repertoárját. 

FUTÁS: 

A futás a legkönnyebben végezhető sport, ráadásul talán ennek a mozgásformának van a legtöbb jótékony hatása. Ezzel a sportággal lehet az egészséget a legsokrétűbben megóvni, az állóképességet a legkönnyebben és leghatékonyabban növelni. Nem csoda, hogy szinte minden sportág - még a sakknak is - alapozójaként a futást választják. 

A futás a járásra, mint elemi-, ciklikus mozgásformára épül, ezért az egyik legkönnyebben végezhető "sportág", élettani hatása mégis a legkomplexebb. Ez a mozgásforma edzi legjobban a tüdőt, a szív- és érrendszert, valamint az izomzatot, éppen ezért alapozója számos sportágnak. Az nem meglepő, hogy a futball, kézilabda, kosárlabda játékosok edzéseinek szerves része a futás, de még a küzdősportokban is szerepe van. 

A futás hatására a szív gazdaságosabban működik, a légző kapacitás javul, az izomzat, és nem utolsó sorban a csontozat erősödik, ezért preventív hatása óriási. A futással megelőzhetőek a szív- és érrendszeri-, a daganatos-, illetve a mozgásszervi betegségek, valamint csökkenti az idegrendszeri és pszichés zavarok tüneteit. Ráadásul a megelőzésen túl az edzésre fordított idő és energia az életminőség javulásával rövidtávon megtérül. Ezért is szorgalmazzuk, hogy a gondoskodásunkban élő gyermekek fussanak.  

Terveink között szerepel távfutó verseny szervezése ÁGOTA Falván a pasztoráció csoporttal és az élménypedagógiai divízióval közösen. A verseny során az előre létesített megállóhelyeken (pihenőhelyek) pontokat lehet gyűjteni egy kérdés helyes megválaszolása esetén.   

Természetesen itt is korcsoportokra bontva hirdetjük meg a versenyt, hogy lehetőség szerint minden gyermekünk élményben részesülhessen. 

KÉZILABDA: 

A motorikus képességek magas szintű elérése mellett akarat-erkölcsi tulajdonságokban is megerősödik a gyermek a kézilabda gyakorlásával. Szokásává válik az egészséges életmód, az aktív mozgás szeretete, a szabadidő beosztása, a céltudatosság, a győzni akarás, a kudarc elviselése, a csapattársak és az ellenfelek, vagyis más ember munkájának tisztelete, megbecsülése. A kézilabda az alapképességek fejlesztése mellett magas szintű pszichofizikai képességfejlesztést is jelent. 

RÖPLABDA:  

A röplabda csapatjáték: a játékosoknak együtt kell dolgozniuk, illetve gyors döntéseket hozniuk. A csapattagok azt is megtanulják, hogy értékeljék és tiszteljék társaikat. Egy 2008 júniusában végzett amerikai kutatás eredményei szerint azok a felnőtt férfiak, akik rendszeresen vettek részt csapatsportokban, hatékonyabb csapatjátékosok voltak életük más területein, például munkahelyükön is, sőt, többet is kerestek. A röplabda arra is megtanít, hogyan irányítsunk, hogyan dolgozzunk mások irányítása alatt, illetve segít elfogadni a veszteséget. 

 

Sportágak népszerűségi szintje a gyerekeink körében: 

 

 

 

 

Összegezve, sportolás közben egy olyan dolog történik, ami ebben a mai túlhajszolt, rohanó, világban igencsak megbecsülendő: A GYEREKEK JÁTSZANAK! 

 

    Váradi Márk 

Sportéletrendért felelős koordinátor 

2020

2013

2012

Kapcsolódó videók