2012. július 11-én szakmai látogatáson vettünk részt az Aszódi Javítóintézetében.
Intézményünk kollégái, és vezetői 2012. július 11-én szakmai látogatáson vettek részt az Emberi Erőforrások Minisztériumának Aszódi Javítóintézetében.
Az intézmény kapujában Szarka Attila igazgató és, Puskás Péter általános igazgató helyettes fogadott bennünket. A javítóintézet hatalmas kertje nyugalmat, biztonságot, rendezettséget árasztott. Az ide beutalt gyerekek számára a kert a hasznos munka, a pihenés, a sportolás színtere. A parkban található kegyhely, mintegy mementója a múltnak, és előképe a jövőnek. Erről a jövőben rejlő lehetőségről kezdtünk beszélgetni az intézmény szakmai vezetőivel, pszichológusaival, nevelőivel. Látogatásunk célja a szakmai lehetőségek, kapcsolatok bővítése, illetve a közös metszéspontok megtalálása volt. Az intézményben folyó szakmai munka alapgondolata a következő szavakkal foglalható össze "Esélyt adni jövőt mutatni"
, mondta el Szarka Attila igazgató.
A látottak, és tapasztaltak alapján azt gondoljuk, hogy itt valóban komolyan veszik a javítóintézet mibenlétét, nem cél, hogy a bekerült gyermekek büntetésnek éljék meg az itt töltött időt, hanem sokkal inkább nevelésnek, lehetőségnek, esélynek tekintsék azt. Az intézmény pedagógiai, szakmai célja, hogy a gondozásunkra bízott növendékek számára biztosítsák az optimális motivációs szintet, a személyiségelv alapján egyéni, reális pedagógiai programmal valósítsák meg a személyiségfejlesztést. Ennek érdekében alakították ki differenciált pedagógiai struktúrájukat, a növendékek társadalmi reintegrációjának segítésére. A rendszer elemei az otthoncsoportok, melyek a Pedagógiai Program" alapján megfogalmazott egyedi munkatervek szerint működnek.
A pszichopedagógiai csoportban, a peremhelyzetre került, markánsabb karaktertorzulást mutató alkohol vagy drogfüggö fiatalok terápiás gondozása valósul meg. A zárt csoportban a súlyos magatartászavart mutató, agresszív, az intézet általános rendjét többször megsértő növendékek korrekciós nevelését elősegítő nevelés történik. A gyógypedagógiai részlegben az enyhe fokban értelmi fogyatékos fiúk reszocializációját valósítják meg. A kikerülőknek priusza nem lesz, így tiszta lappal tudnak indulni, minden lehetőséget megkapnak ahhoz, hogy szakmát szerezzenek, a belső iskolarendszer segítségével. Az intézmény kápolnája mindig nyitva áll a növendékek számára, így gyakran térnek be ide megcsöndesedni, imádkozni. Az épületeket járva azt láttuk, hogy az elhelyezett gyermekek idejük minden percét hasznosan töltik, gyönyörű kerámiákat készítenek, művésztanárok segítségével képeket festenek a falakra, tűzzománcoznak, de suli után lehet focizni, zenélni, nagyokat beszélgetni is.
A mi pedagógiánk alapgondolata, a családból kiemelt gyerekek tekintetében a következő gondolattal foglalható keretbe Reményt ébreszteni, jövőt mutatni
", az aszódi nevelőotthoné, "Esélyt adni jövőt mutatni"
,. A hallottakat, látottakat, és tapasztaltakat összefoglalva, mindannyian azt gondoljuk, van tere a közös munkának, együttműködésnek.
Köszönjük a lehetőséget az Aszódi Javítóintézetnek!